Prawidłowe smarowanie łożysk pozwala na zmniejszenie awarii maszyn i urządzeń spowodowanych uszkodzeniami łożysk i zwiększa niezawodność eksploatacji. Wiele awarii łożysk jest spowodowane nieprawidłowym smarowaniem lub nawet jego brakiem. Łożysko może działać prawidłowo tylko wtedy kiedy regularnie kontrolujemy jego stan, przestrzegamy zaleceń dotyczących smarowania i dbamy o jakość produktów smarnych. Jaki smar do łozyska wybrać?
Smar do łożyska - działanie
Smar do łożysk pozwala na prawidłową pracę łożyska, zmniejsza podatność na uszkodzenia i zwiększa niezawodność eksploatacji (przedłuża żywotność łożyska). Ponadto tłumi hałas, odprowadza ciepło, wspomaga uszczelnienie łożyska oraz zapobiega korozji. Prawidłowo dobrany produkt smarny zapewnia zmniejszenie tarcia pomiędzy elementami łożyska za pomocą warstwy smaru zapobiegającej stykaniu się elementów niezbędny do prawidłowego działania łożyska. W tej kategorii znajdziesz sprawdzone produkty smarujące, które mogą Cię zainteresować.
Smary do łożysk - oferta
Oferujemy wszystkie niezbędne smary, które wykorzystasz do naprawdę wielu zastosowań. Produkty, które znajdziesz w tej kategorii, służą do profesjonalnych zastosowań. Wśród nich znajdziesz między innymi: smar do łożysk ślizgowych, smar do łożysk tocznych, smar do łożysk liniowych, smar do łożysk kulkowych, smar do łożysk igiełkowych i wiele innych!
Dostępne są one pod różnymi postaciami – smaru plastycznego (który stosowany jest w 90% przypadków) oraz oleju smarowego. Smar plastyczny to mieszanina oleju (oleju mineralnego, syntetycznego, roślinnego lub mieszaniny tychże olejów), zagęszczacza (opartego np. na mydle litowym, aluminiowym lub bentonitowym) oraz dodatków takich jak dwusiarczek molibdenu (MoS2), grafit, PTFE (teflon) itp. Ogólna zasada jest taka, że oleje sprawdzają się wtedy, gdy smary plastyczne nie spełniają wymagań stawianych środkowi smarującemu lub gdy z powodu smarowania innych zespołów maszyn są one jednocześnie używane do smarowania łożysk tocznych. Smarowanie olejem jest bardziej wydajne, ułatwia usuwanie ciał obcych oraz obniża temperaturę w układzie łożysk (cyrkulacja oleju powoduje efekt chłodzenia). Z drugiej strony możliwe są wycieki oleju, co powoduje zanieczyszczenie zewnętrzne, dlatego wymagana jest staranna konserwacja.
Smary do łożysk – dostępne rodzaje
W tej kategorii znajdziesz wiele rodzajów smarów do łożysk. Dostępne są one w różnych formach, oleju (np. oleje Fuchs), sprayu, czy ułatwiającej aplikację tubce. Najpopularniejszymi są produkty wielofunkcyjne przeznaczone zarówno do celów przemysłowych jak i domowych lub warsztatowych. Poprzez bardziej wyspecjalizowane produkty oparte na olejach syntetycznych i odpowiednich dodatkach zwiększających odporność na wpływ temperatury, obciążeń (dodatki EP) oraz zapewniające długookresowe smarowanie. Na samej górze są produkty specjalne na bazie oleju perfluoropolieterowego (PFPE) oraz PTFE. Są to produkty do pracy w najtrudniejszych warunkach oraz wpływie agresywnego środowiska.
Smar do łożysk – jak wybrać odpowiedni?
Wybór smaru nie jest łatwy i zależy od bardzo wielu czynników, zaczynając od rodzaju konstrukcji i materiału łożyska poprzez warunki pracy i stosowania (temperatura pracy, liczba obrotów, obciążenia, warunki otoczenia). Generalnie smary do łożysk klasyfikujemy na podstawie następujących parametrów:
- klasa NLGI – to parametr twardości smaru. Klasyfikacja smarów według NLGI sięga od bardzo miękkich (klasa 000) do bardzo twardych (klasa 6). Klasa 000, 4, 5 oraz 6 - dzisiaj już praktycznie nie jest spotykana.
- temperatura kroplenia – znacznie wyższa niż temperatura zalecana temperatura robocza
- wartość VKA – czyli maksymalna zdolność do przejmowania obciążeń
- wartość współczynnika DN (współczynnika obrotów) – maksymalny współczynnik prędkości obwodowej do wartości której produkt smarny może być stosowany
- wartość SKF-Emcor – określa właściwości ochrony antykorozyjnej smarów
Smary do łożysk oferujemy w wielu praktycznych gramaturach opakowań oraz ich postaciach – posiadamy smary zarówno w 100 gramowych tubkach, praktycznych kartuszach smarowych, 1 kg puszkach, aż po duże opakowania 18 czy 180 kg, a także praktyczne aerozole umożliwiające szybki, częste i precyzyjne dosmarowanie (także awaryjne).